تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/ هنگامه طاهری: اعضای شورای اسلامی شهر مشهد نسبت به انتقاد فرمانداری در خصوص تحمیل بار مالی تبدیل «من کارت» به «مشهد کارت» بشدت موضع گرفتند.

«مشهد کارت» برای مردم بار مالی ندارد

نخعی در این خصوص اظهار داشت: فرمانداری آقا بالا سر شورای اسلامی شهر مشهد نیست و فرماندار حق ندارد نسبت به آنچه توسط اعضای شورای شهر مصوب شده معترض شود.
وی بیان داشت: قرار است «مشهد کارت» بتدریج وارد جامعه شده و جایگزین «من کارت» شود و بار مالی ندارد. او با لحنی شدید تأکید کرد: موضوعی که مصوب شورا می شود چنانچه بار مالی هم داشته باشد فرماندار حق اعتراض به مصوبه را ندارد.

 نخستین کارخانه بازیافت نخاله های ساختمانی
در این جلسه، لایحه ساخت مجموعه کارخانه های بازیافت نخاله های ساختمانی با مشارکت بخش خصوصی مورد موافقت اعضا قرار گرفت.
معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد با اشاره به اینکه این کارخانه در ایران نمونه دیگری ندارد، تصریح کرد: آنچه در تهران و کرمان مورد بازدید نمایندگان شورای شهر واقع شده است در خصوص تولید شن و دانه بندی بوده که برای ما توجیه اقتصادی ندارد.
خلیل الله کاظمی افزود: روزانه 9 هزار تن خاک و نخاله توسط هزار دستگاه کامیون از سطح شهر مشهد جمع آوری می شود و برای هر باکس آن از شهروندان 100 هزار ریال اخذ می شود.
معاون شهردار مشهد گفت: عملیات اجرایی این کارخانه با ظرفیت بازیافت سالانه 300 هزار تن خاک و نخاله پس از طی مراحل قانونی با مشارکت بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
افزون بر این مقرر شد انعقاد قرار داد در این مورد با بخش خصوصی قبل از امضای شهردار به تصویب کمیسیون‌های مشترک امور اقتصادی و فنی- عمرانی و خدمات شهری برسد.
در این جلسه بر احداث این کارخانه در خارج از شهر تأکید شد.

 حمل و نقل رایگان در نیمه شعبان
همچنین در این جلسه مصوب شد خدمات ناوگان قطارشهری و اتوبوسرانی، دوم خرداد مصادف با سالروز میلاد حضرت صاحب الزمان(عج) رایگان شود.
اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در لایحه دوفوریتی مصوب کردند ناوگان قطارشهری و اتوبوسرانی در سالروز نیمه شعبان از ساعت 6 صبح تا 22 همان روز رایگان سرویس دهی کند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست گفت: پیشتر خدمات رایگان این ناوگان در روزهای 22 بهمن، قدس و سالروز شهادت امام رضا(ع) به صورت دایمی مصوب شده است.
محسن انتظاری هروی افزود: شهرداری مشهد باید لایحه دایمی بودن سرویس دهی رایگان ناوگان در روز نیمه شعبان را نیز به شورا ارایه دهد تا هر سال لایحه دوفوریتی برای این امر ارایه نشود. وی ادامه داد: سرویس دهی رایگان ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری در سالروز میلاد حضرت مهدی(عج) حدود چهار هزار میلیارد ریال برای شهرداری هزینه در بر دارد.
در بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهرمصوب شد شهرداری در جمع آوری کالا و اجناس و بازگرداندن آن به مردم موازین شرعی را رعایت کرده و در برابر اموال انتقالی، به صاحبان آن رسید تحویل دهد.

 ایستگاه آتش نشانی
همچنین به شهرداری مشهد اجازه داده شد نسبت به فروش زمین و پروانه ایستگاه آتش نشانی ابتدای بلوار دانشجو بر اساس تفاهمنامه پیوست اقدام نماید و قرار داد نهایی به تصویب کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت ها و کمیسیون فنی و عمرانی  برسد.
    
محسن انتظاری هروی درنطق پیش از دستور یکصد و بیست و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد در اعتراض به احکامی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که در صورت اجرایی شدن  شوراها را خاموش و شهرداری‌ها را دولتی می‌کند، اظهار داشت: آیا تصمیمات دولت و مجلس شورای اسلامی با شعار سال در رابطه با اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل همخوانی دارد؟
وی با اشاره به احکام تصویب شده در کمیسیون تلفیق و برنامه ششم توسعه گفت: احکامی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده که در صورت اجرایی شدن، شوراها را خاموش و شهرداری‌ها را دولتی می‌کند.
رئیس شورای شهر مشهد عنوان کرد: در احکام به تصویب رسیده بنا شده  درآمدهای ناشی از مالیات بر ارزش افزوده به حساب خزانه معین استان و درآمدهای احکام قضایی و اداری به خزانه کل واریز شود.
انتظاری‌هروی با تأکید بر وجود پارلمان محلی گفت: در سراسر دنیا شهرداری‌ها مانند یک پارلمان محلی دارای اختیارات زیادی هستند، در صورتی که در کشور ما وضعیت چنین نیست.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در دیدار با رؤسای شوراهای سراسر کشور و شهرداران کلانشهرها قول‌های بسیاری در زمینه درآمدهای پایدار و مدیریت یکپارچه شهری داد، اما متأسفانه در عمل چیز دیگری مشاهده کردیم.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با تاکید بر اینکه قوانین موجود دست و بال شهرداری را می‌بندد، گفت: مدیریت یکپارچه شهری در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه دیده شده بود، اما در برنامه ششم توسعه اثری از این مهم وجود ندارد.
انتظاری‌هروی بیان داشت: ما قوانین مدیریت یکپارچه شهری را به صورت ابلاغ شده در اختیار نداشتیم، اما در دو سال اخیر همگان هماهنگی سازمان‌ها و ادارات خراسان‌رضوی و شهر مشهد را به وضوح دیدند. آیا مراکز شهری به بلوغ نرسیده‌اند که به جای افزایش اختیارات، از فعالیت‌های آن‌ها کاسته و اعتبار آن‌ها کمتر می‌شود؟ وی با خطاب قراردادن نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از نمایندگان انتظار می‌رود به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند که آیندگان قضاوت مثبتی نسبت به عملکرد این دوستان داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شوراها توانایی فعالیت‌های زیادی دارند، گفت: ما در شورای اسلامی و شهرداری مشهد مقدس ادعا می‌کنیم در قالب مدیریت شهری توانایی برعهده گرفتن مسؤولیت‌های بسیار بیشتری را داریم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.